Deepfakes, Cheapfakes ve Twitter Sansürü Mar Türkiye Seçimleri | KABLOLU

Akşamleyin Türkiye’nin son yirmi yılın en önemli seçimlerinden biri olan Can Semercioğlu erkenden yattı. Semercioğlu, son yedi yıldır Türkiye’nin en büyük bağımsız doğrulama grubu olan Teyit’te çalışıyor, ancak o 14 Mayıs Pazar, şaşırtıcı bir şekilde örgütte hatırladığı en sessiz gecelerden biri oldu.

Oylamadan önce kamuoyu yoklamaları, görevdeki Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Türkiye’nin güneydoğusunda yaklaşık 60.000 kişinin ölümüne neden olan yıkıcı depremler ve zor durumdaki ekonomi nedeniyle desteğini kaybettiğini gösteriyordu. Ancak yine de oyların yüzde 50’sinin biraz altında kalmayı başardı. Muhalefet partilerinden Millet İttifakı grubuna başkanlık eden ana rakibi Kemal Kılıçdaroğlu yüzde 45 civarında oy aldı, bu da ikilinin 28 Mayıs’ta yapılması planlanan ikinci turda karşı karşıya geleceği anlamına geliyor.

Semercioğlu, “O gece yapacak çok işimiz yoktu çünkü insanlar sonuçlar hakkında konuşuyordu” diyor. Muhalefet yandaşları üzgündü, Erdoğan yanlıları mutluydu ve sosyal medyada herkesin en çok konuştuğu konu buydu.”

Nadir bir dinlenme anıydı. Seçime giden günler ve sonrasında, ikinci tur yaklaşırken, adı doğrulama veya doğrulama anlamına gelen Teyit için yoğun geçti. Seçimden sonraki sabah, çalınan oylar, kayıp oy pusulaları ve diğer tutarsızlıklarla ilgili haberler -çoğunun yanlış veya abartılı olduğu ortaya çıktı- sosyal medyayı sular altında bıraktı. Semercioğlu, Erdoğan’ın seçim tarihini açıkladığı Mart ayı başından bu yana meslektaşlarının çalışma saatlerinin ikiye katlandığını söylüyor. Bu seçim döngüsü, hükümetin yıllarca süren baskısından sonra görevdeki cumhurbaşkanına karşı sistematik önyargıyla suçlanan bir medya ortamı tarafından daha da zorlaştırılan, sosyal medyadaki bir yanlış bilgi ve dezenformasyon seli tarafından gölgelendi. Bu, Erdoğan yönetimi iktidarda kalmak için mücadele ederken yoğunlaştı.

“Çok uzun zamandır 7/24 çalışıyoruz. Bu seçimlerde siyasetçilerin geçmişleri ve açıklamaları hakkında yanıltıcı bilgiler yaygındı. Semercioğlu, sık sık bağlam dışı ifadelerle, çarpıtmalarla, manipülasyonlarla ve ucuz sahtekarlıklarla karşılaştık” diyor. Ama bu sürpriz olmadı. Ve diyor. “İkinci turda da benzer bir akış görüyoruz.”

Doğruluk denetçilerinin işi, hükümet ve muhalefetten gelen adayların kampanyalarında manipüle edilmiş materyal kullanmaya istekli olmaları nedeniyle karmaşık hale geldi. 1 Mayıs’ta küçük bir İslamcı haber kaynağı olan Yeni Akit, hem Türkiye hem de ABD tarafından terör örgütü olarak tanımlanan bir örgüt olan Kürdistan İşçi Partisi’ni (PKK) Kılıçdaroğlu’nu desteklerken gösterdiği iddia edilen manipüle edilmiş bir video yayınladı. 7 Mayıs’ta aynı video Erdoğan’ın seçim mitinglerinden birinde gösterildi.

“Erdoğan’ın Millet İttifakı adayı Kemal Kılıçdaroğlu’nu mitinglerde PKK’lılarla yan yana gösteren manipüle edilmiş bir video göstermesi şaşırtıcıydı. Açıkça manipüle edilmiş bir videoydu ama geniş kitlelere yayıldı ve halk tarafından benimsendi” diyen Semercioğlu, Teyit tarafından çürütülse de “oldukça etkili” olduğunu da sözlerine ekledi.

Video geniş çapta dağıtıldı ve muhalefet adayı için yapılan arama sonuçlarına girdi.

Kâr amacı gütmeyen bir gazetecilik sitesi olan Journo.com.tr’nin araştırmacı ve yönetici editörü Emre Kızılkaya, “İnternet kullanıcıları o gün Kılıçdaroğlu’nu aramak için Google’a döndüklerinde, algoritma tarafından yapılan en önemli öneriler arasında yanlış haberler yer alıyordu” diyor. Kızılkaya, araştırmasının Google sonuçlarının “belirli haber markalarına güçlü bir bağlılık duymayan” Türk tüketiciler için birincil haber kaynağı olduğunu gösterdiğini söylüyor. Seçimler yaklaşırken, Google sonuçlarının orantısız bir şekilde başkana dost olan medyayı tercih ettiğini söylüyor.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*