Dijital Kültür Kadın Yüzlerini Kelimenin tam anlamıyla Yeniden Şekillendiriyor

Aralık 2021’de, mega watt’lık Amerikalı şovmen Ariana Grande, koyu renkli kanatlı göz kalemi, ten renginden daha açık bir fondöten ve genellikle Kore makyajıyla ilişkilendirilen parlak kırmızı bir dudakla çekilmiş bir fotoğrafını yayınladı. Çevrimiçi yorumcular, onu Asya özelliklerine uygun “Asya balıkçılığı” için o kadar hızlı sürükledi ki, gönderiyi hızla sildi. Ancak kendilerini Asyalı olarak tanımlayan bazı savunucular, Grande’nin görünüşünü “Asyalı” olarak ilişkilendirmenin her şeyden önce yalnızca Asyalıların neye benzediğine ilişkin önyargıları doğruladığını söylemek için tartıştılar: soluk ten; daha küçük, çekik gözler. Aynı yılın başlarında, beyaz bir İngiliz K-pop hayranı olan Oli London, BTS üyesi Jimin’e benzemek için birkaç estetik ameliyat geçirdi. Londra daha sonra kendisini “ırklararası” olarak tanımladı ve sonuç olarak kendisini tartışmanın merkezinde buldu. Kültürü benimsemenin güç dengesizliklerini bir kenara bırakırsak, bu örnekler bir düzeyde, küresel estetik normları belirlemede bir lider olarak Batı’nın, tıpkı Amerika’nın jeopolitik standart taşıyıcı rolü gibi, solmakta olduğunu gösteriyor.

Her zaman kanayan kenarda, Koreli doktorlar zaten küreselleşmeyi hesaba katıyorlar. So Yeon Leem, sonradan sosyal bilimci olan Koreli bir biyolog, kliniklerin müşterilerine en uygun prosedürleri önerebilmek için estetik açıdan çekici yüzleri analiz etmek için bilgisayar algoritmalarını tasarladığını ve sürekli olarak değiştirdiğini söylüyor. Bu algoritmalar, tüm farklı etnik kökenlerden güzel insanların oranlarını ölçer ve “küresel oranları … tüm ırklarda ortak güzellik idealinin ne olduğunu” keşfetmek için toplu verileri analiz eder. Bu, iş yerindeki teknolojik bakışın bir parçası, aynı zamanda talep yaratıyor ve besliyor. Makineler, hangi yüzlerin ve özelliklerin bilimle parlatılmış “sihirli” oranlara uyduğunu öğrenir ve bize ulaşılması gereken en son estetik standartları sunar. İster istemez maliyetli müdahaleler veya daha fazla estetik emek gerektirirler.

Sosyologlar, 2010’larda, arzu edilen birçok özelliğin tek bir “Pan-Asya yüzü”nde düzleştirilmesine yönelik bölgesel bir eğilime dikkat çekmişti: Avrupa ve Asya özelliklerinin bir karışımı, odaklanma ve iyilik, sosyolog Kimberly Kay Hoang’ın “” belirli bir Doğu Asya ideali – yuvarlak yüz, incelik ve eşit, bronzlaşmamış cilt tonu. Hoang, saha çalışmasında Vietnamlı seks işçilerinin güzellik uygulamalarını inceledi. Bir görünüm karışımı elde etmek için ameliyat ve tadilatla uğraştıklarını keşfetti, ancak Asyalılığı destekleyen bir görünüm: “Şimdi yeni modern Asyalı,” dedi muhbirleri.

Modern Asyalı yüzü, özellikle en son ve en gelişmiş güzellik ürünleri ve prosedürleri için Kore’ye bakan Güneydoğu Asyalı kadınlarla, giderek artan bir şekilde Kore güzellik standardı tarafından tanımlanmaktadır. Kore’yi “hipermodern” olarak nitelendiren Kore merkezli bir sosyolog olan Michael Hurt, her yıl Seul Moda Haftası’nın fotoğraflarını çekiyor ve on yıldan fazla bir süredir sokak fotoğrafçılığıyla Kore görünüşünü kronikleştiriyor. 2019’da moda modellerini fotoğraflamak için Vietnam’ı ziyaret ettiğinde, özellikle birinin Koreli bir kadına benzediğini düşündü. “Kafasını bana doğru çevirdiğinde ‘Vay canına, gerçekten Koreli görünüyorsun’ dedim. Ve dedi ki, ‘Aman Tanrım, teşekkür ederim. Bu şimdiye kadar aldığım en büyük iltifattı.’”

Görünüm ideallerinin bu aktarımı doğrusal veya tek yönlü değildir. Daha çok akademisyenlerin dediği şeye doğru bir karıştırma ve ezme neoliberal çok kültürlülük. Jodi Melamed tarafından türetilen bu terim, bir ülkenin yerel kültürünün değerini düşüren ve birden fazla kültürün harmanlanmasını destekleyen küresel ırksal oluşum ideolojisi anlamında kullanılıyor. ABD sivil haklar hareketinden sonra ve sermayenin küreselleşmesiyle birlikte ortaya çıktı. Bu, çok kültürlülüğü bünyesinde barındıran, kapitalizmin önce kar, tüket ve tüket-ethosuna ekstra parlaklık veren bir neoliberalizm türüdür. Emily Raymundo gibi Koreli kültür araştırmacıları bunun küresel “güzel” ideallerin -Küresel Güney’den büyük dudaklar, Afrika ve Latin Amerika’dan daha büyük izmaritler, Kuzey Avrupa’dan belirgin burunlar- kaynaşmasında gerçekleştiğini görüyorlar. Bana bir e-postada “‘Yüzün’ sağlamlaştırılması, güzellik standartlarının (K-beauty, Bollywood, Hollywood, Instagram etkileyicileri, vb.) kozmopolit bir karışımı hakkındadır” diye yazdı.

Pasifikler arası bu farklılıkların tamamen ırklar arası bir görünüme dönüşmesi çok uzun sürmeyebilir. Güzellikte hüküm süren görünüm daha çok internet odaklı küresel bir tekdüzelik haline geldikçe, Kore güzellik standartları bugün daha geniş güzellik normlarına yeniden karıştırılıyor. Örneğin, ev tasarımında, Airbnb gibi kiralık internet platformları, yaşam alanlarında steril, belirgin şekilde benzer bir estetiğe yol açtı. İnsanlar için estetik idealler söz konusu olduğunda, Instagram’daki küresel yarışma da benzer şekilde ilerliyor ve bizi, ideal yüzler ve arzularımız pazarında dolaştıkça daha da yerleşik hale gelen, büyük ölçüde homojen bir güzellik standartları setine götürüyor.

Ve bu bedensel gelişme ve değişim olasılıkları, “ilerleme” adı altında bize sunulan birçok yükseltme arasında enjeksiyonların ve ameliyatın satıldığı sosyal internet aracılığıyla kırılıyor. Kültür eleştirmeni Haley Nahman’ın gözlemlediği gibi, modern yaşamın dayanak noktası, daha fazla teknolojinin her zaman daha azdan daha iyi olduğu inancıdır. Arkalarındaki şirketler daha fazla para kazanırken aslında işleri daha da kötüleştiren bazı iyi huylu görünen “ilerleme” örneklerine yol açar. TurboTax, Face ID ve kendi kendine ödemeden alıntı yapıyor ve şöyle yazıyor: “Sahte ilerleme örneklerini adlandırmak kolay ve yörüngemizin giderek ‘optimize edilmiş’, sürtünmesiz, sorunsuz beyinli bir dünyaya doğru hızla ilerlemediğini hayal etmek daha zor. Bu arayışın şimdiye kadar yarattığı koşulların -yabancılaşma, aşırı normalleşme, kitlesel eşitsizlik- yalnızca daha da keskinleştiği bir yer.” Botox, alın kırışıklıkları – diğer bir deyişle yaşlanma – ile ilgili bireysel stresimizi hafifleten, ancak kolektif için iyi olmayan, bize satılan bir şey olarak bu çerçeveye uyar. Bu, dünya görüşüne yaptığımız bir yatırımdır. meli orta yaşta veya daha yaşlıyken kırışıksız olun. Ve olmayanlar için endişeleri besliyor.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*