İnsanların Pi’yi Anlayışını Değiştiren Film

1998 yılında değil henüz 30 yaşında, yönetmen Darren Aronofsky serbest bırakıldı pi, onun kavgacı siyah-beyaz ilk çıkışı. 84 dakika süren çılgınca bir film, hem akıllı hem de kara komedi; bu dakikaların neredeyse tamamının, Max Cohen adlı bir matematik dehasının birleşik bir evren teorisine doğru çabalarken bozulan zihninde harcandığı düşünülürse, bu bir başarı. Şimdi bile, 25 yıl sonra, parlaklığı etkisinde kanıtlanıyor.

Onlarca yıl iyi oldu pi. Yahudi mistisizmi, her şeyin anlamı komploculuğu ve Math’s Greatest Hits (pi ile birlikte, Fibonnaci dizisini, altın oranı ve küvetteki Arşimet’i geçerek) mutlu girdabı iyice yaşlandı. Her yıl, pi kavramı, memler, yeni tişörtler ve Pi Günü etrafındaki tüm ilgili çemberler aracılığıyla çapraz popülaritesinde her yıl artıyor gibi görünüyor. (Kişisel favori kültürde pi anı: MF Doom, 2004’teki “Harika Gün”de “Easy as pi, üç virgül bir dört / bir yanlış hareket daha yaparsan işin biter” rapini yapıyor.) Peki rol ne oldu? kült sevgili pi pi büyümesinde oynamak?

Aronofsky, “Filmi çok eski bir internet evreninde çekiyordum” diyor. “Bilgi açık bir şekilde akmadı. Sadece bir şeyler duyman gerekiyordu itibaren insanlar, bir şeyler öğrenin itibaren insanlar. Kutsal geometriyi araştırmaya çalıştığımız zamanı hatırlıyorum: Sadece sipariş etmemiz gereken ve bize ulaşması aylar süren bazı uç kitaplar vardı. Kabala olayı, kültürün bir parçası haline gelmeden önceydi.”

Benzer şekilde Aronofsky, filmi çıktığından beri pi’nin popülaritesinin arttığının farkındadır. “Yani, evet, her zaman merak ediyorsun,” diyor. “’Onu etkileyen film mi? Yoksa dünyanın nasıl değiştiğiyle eşzamanlı mı ve sen bir şekilde bir haberci misin?’”

Aronofsky ve yapımcıları, tanıdık bir terim olmadan çok önce, artık internetin çok sevdiği kitle fonlaması tekniğini etkili bir şekilde kullanarak, filmin bütçesini her seferinde yüz ABD doları artırdı. Aronofsky, “Bu bir mektuptu,” diyor. “Açılışını hâlâ hatırlıyorum: ‘Evet, bu bir mektup, ama seni sevmediğimizden değil.’” 150$ (123£), galaya iki bilet ve krediler – eğer film yapılmışsa, elbette. “Yazdığımız insanlar muhtemelen aklımızı kaçırdığımızı düşündüler” diyor.

piyasaya çıktığından beri, pi matematik takıntılı için bir mihenk taşı haline geldi. “Silikon Vadisi’nden o kadar çok insan var ki, pi için önemli bir filmdi,” diyor Aronofsky. “Biliyorsunuz, onlar matematik yapan inek çocuklardı ve aniden matematiğin ne kadar zihin genişletici olabileceğini gösteren bir film çıktı. Jack Dorsey bir keresinde bana genç bir çocukken matematiği havalı hale getirdiğini söylemişti.”

oldukça fazla ölçmek imkansız, ama anekdot olarak, pi film doğal olarak konsepti besliyor gibiydi. San Francisco’nun “bilim, sanat ve insan algısı”na adanmış öğrenim merkezi Exploratorium’da başlatılan orijinal Pi Günü’nden on yıl sonra geldi. Merkezin kıdemli program geliştiricisi Sam Sharkland şöyle diyor: pi‘nin “rasgeleliği neredeyse tanımlayan bir şeyden bir şekilde anlam çıkarma vaadi çekici.” Hem Pi Günü hem de film, “kafamıza sığdıramadığımız kavramlara” anlam katıyor.

Ancak 3.14159265359 kültürel farkındalığını artıran sadece film ve Pi Günü değil. Yardımcı editör Ursula Whitcher olarak Matematiksel İncelemelerAmerican Mathematical Society dergisi, matematiksel sabiti kutlamak için uzun süredir devam eden pişirme geleneğine atıfta bulunarak, pi’nin popülaritesinin başka herhangi bir şeyden çok “turtanın lezzetliliğine çok daha fazlasını borçlu” olabileceğini belirtiyor.

Bunlara ek olarak, pi‘ın matematik kavramlarını ele alışındaki titizliği, bazı izleyicileri pek de tatmin etmeyebilir. 2012 kitabı Matematik Filmlere Gidiyor başlık dizisinin pi’nin ondalık açılımını yanlış temsil etmesi de dahil olmak üzere birkaç büyük saçmalığa işaret ediyor. Temsili alıntı: “Max’in burada söylediği her şey temelde saçmalık.”

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*