senin için Netflix’in önünde bir akşamın başlangıcı, tulum jingle Ama bazıları için yine de küçük kırmızı bir zarfı açmakla başlar. Uzun süre değil. Netflix’in DVD kiralama işinin sonu çok gecikmiş olabilir, ancak bazıları için öyleydi Netflix—ve hepimiz için, onun sona ermesi, yayın akışının film endüstrisinin hikayeli tarihinin yalnızca küçük bir bölümünü kapsadığını hatırlatıyor. Yakında, onu bulmak çok daha zor olacak.
Dijital haklar ve gizlilik alanında çalışan Jeff Landale, “Ailem, Netflix’e sadece DVD’ler olduğu zamanlarda abone oldu” diyor. Landale ve erkek kardeşi bir süre önce Netflix’in yayın hizmetine taşınırken, altmışlı yaşlarının sonlarında ve yetmişli yaşlarının başındaki ve Boston dışında yaşayan ebeveynleri hâlâ postayla sipariş hizmetine değer veriyordu.
Landale’in ebeveynleri, onlara düzenli film geceleri için eğlence sağlamanın yanı sıra, başka bir nedenle de Netflix’in DVD hizmetini kaçıracak. Hafızada azalma da dahil olmak üzere önemli sağlık sorunları yaşayan Landale’in büyükannesiyle ilgileniyorlar. “Benden istedikleri en büyük şeylerden biri, büyükannem çok daha gençken film ve TV şovlarını nereden bulabileceklerini bulmalarına yardım etmem” diyor. “Hafıza sorunları göz önüne alındığında, onunla birlikte izleyebilecekleri, tanıdık gelen ve takip etmesi daha kolay olan şeyler bulmaya çalışıyorlar.”
1997’de kurulan Netflix, ancak 2007’de yayın hizmeti haline geldi. Şirket, lansmanından bu yana 40 milyon müşteriye 5,2 milyardan fazla DVD sevk etti. Netflix’in posta yoluyla en popüler filmi, Sandra Bullock liderliğindeki kitap uyarlamasıdır. Kör taraf, Michael Oher’in NFL’de oynama yükselişinin profilini çıkarıyor. Ancak Netflix, sevk edilen 6 milyar DVD sayısına ulaşamayacak.
DVD’ler gibi fiziksel medya pazarı, hızla daralmasına rağmen hala var. Omdia’da TV, video ve reklamcılık baş analisti Tony Gunnarsson’a göre DVD satışları yıldan yıla çift haneli düşüşler gösteriyor. 2021’de, etraftaki her disk tabanlı formatın yüzde 80’inden fazlasını üreten Technicolor Ev Eğlence Hizmetleri, piyasaya DVD’ler de dahil olmak üzere yaklaşık 750 milyon disk sevk etmeye devam ediyor. Eylül 2022’de şirketin adı Vantiva olarak değiştirildi. Vantiva, 2022 mali sonuçlarına göre düşük talebi karşılamak için disk üretimini azaltırken, şirket halen her yıl DVD’ler dahil yüz milyonlarca disk üretiyor.
Yine de Gunnarsson, Netflix’in kararının DVD üreten şirketlerin kaderinde büyük bir değişime işaret edebileceğini ve bunun format için sonun başlangıcı olabileceğini düşünüyor.
DVD’ler için ölüm çanı uzun süredir ve defalarca tahmin ediliyor. 2002’de insanlar Wal-Mart’ın mağaza içinde DVD kiralamaya başlamasının Netflix’in postayla sipariş hizmetini sonlandıracağını düşündüler; gerçekte, süpermarketin kiralama işine girmesi sadece üç yıl sürdü. 2006’da, Apple ve Amazon’un akışlı video platformlarını başlatması, bazılarının posta yoluyla DVD’lerde arama süresi için yeterliydi. Ve Netflix’in 2007’de akışa kendi geçici dönüşü, posta kiralamalarında gerçek bir düşüş için başlangıç silahını ateşledi. Ancak Netflix’in işinin bu kolunda zaman kaybetmesinin 2023’e kadar sürmesi, bazı insanların fiziksel medyaya ne kadar değer verdiğini ve buna ihtiyaç duyduğunu haklı çıkarıyor.
Bir yanıt bırakın